דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך מקבלים פיצוי בגין תאונת אופנוע? 

מאת    [ 17/05/2010 ]

מילים במאמר: 794   [ נצפה 3444 פעמים ]

תאונות אופנוע - הקדמה

בשנים האחרונות עקב הגודש בכבישים וכן עקב עליית מחירי הדלק ובעיית חוסר החנייה בערים הגדולות, חלה עלייה במספר האופנועים שבכביש. כיום תאונות אופנוע נפוצות מאוד כמעט כמו תאונות דרכים של רכבים "רגילים" בכביש. עם זאת, תאונות דרכים בהם מעורבות אופנועים הן הרבה יותר מסוכנות מאשר תאונות דרכים כאשר מעורבות רק מכוניות. לרוב, תאונות אופנוע מותירות את רוכב האופנוע עם פגיעות גוף קשות יותר וחמורות יותר עקב מפני שרוכב האופנוע מוגן פחות מאשר היושב במכונית.

האם תאונות אופנוע שונות מתאונות דרכים בהן מעורבות מכוניות?

לפי פקודת כלי רכב מנועי, אופנועים, הינם ככל כלי רכב מנועי אחר. לכן הם מחייבים את בעליהם על פי החוק להנפיק פוליסת ביטוח חובה. כך, רוכבי האופנועים והנוסעים עימם יהיו מבוטחים בגין נזקי גוף בכל מקרה של תאונות אופנוע. אף על פי כן, קיים שוני מובהק בין תאונות דרכים רגילות לתאונות אופנוע. ההבדל בין התאונות נסב בעיקר בעקבות הסיבות להתרחשות תאונות אלה.

לרוב, תאונות אופנוע מתרחשות כאשר הרוכב מאבד שליטה או מחליק מהאופנוע ועקב כך הוא נפגע. מצב זה נקרא תאונה עצמית, והוא שכיח יותר אצל רוכבי אופנוע מאשר אצל נהגי מכוניות. אם כן, מומלץ בהתרחשות תאונת אופנוע עצמית לבצע רישום מדויק של מקום האירוע ולבדוק האם ישנם עדים שראו את התאונה. עליכם לתעד כל פרט שניתן לרושמו בכדי להסיר כל ספק בדבר התרחשותה של תאונת אופנוע עצמית. כאשר אין מספיק נתונים אודות התאונה, סביר להניח כי חברת הביטוח תדחה את התביעה בטענה כי לא הוכחה תאונת אופנוע.

אם אתם רוכבי אופנוע וודאי שמעתם על המושג "פול". מושג זה הוא קיצור לחברת הביטוח בפוליסת ביטוח החובה "תאגיד המנהל של המאגר לביטוח רכב חובה ("הפול") בע"מ", זוהי החברה היחידה שמבטחת את רוכבי האופנועים מכיוון ששאר חברות הביטוח אינן מוכנות לבטח את רוכבי האופנועים מהטענות שמדובר בכלי רכב המוגדר על ידם כמסוכן ובלתי משתלם לביטוח. 

את מי עליכם לתבוע לאחר תאונות אופנוע?

לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כל אדם שנפגע בתאונות דרכים תוך כדי רכיבה על אופנוע זכאי לפיצויים עבור נזקי גוף ונפש. בנוסף לזכאות זו באה לזכותו של הנפגע גם תגמולים נוספים מביטוחים אשר רכש לעצמו.

תאונות אופנוע גם אם הן נגרמות באופן שונה מתאונות דרכים רגילות הינן בסופו של יום תאונות דרכים. לפיכך, לחברות הביטוח אשר ביטחו את האופנוע בפוליסת ביטוח חובה קיימת אחריות מוחלטת לפיצוי הנפגעים על נזקי הגוף שנגרמו להם בערבות התאונה וללא כל קשר לשאלה מי הוא האשם בקרות תאונות אופנוע.

אף על פי כן, גם אם אין לכם פוליסת ביטוח חובה בתוקף, כאשר הייתם מעורבים בתאונות אופנוע, עדיין אתם יכולים לתבוע פיצויים, אבל, רק כאשר התאונה אינה נגרמה באשמתכם, אלא האשמה בקרות התאונה הינה של הנהג האחר. במקרים אלו, אתם כרוכבי אופנוע, יכולים לתבוע פיצויים ישירות מהנהג הפוגע (במקום מחברת הביטוח) אך עליכם להוכיח שאשמת התאונה אינה עליכם, אלא של הנהג השני.

מהן סוגי הפגיעות בגינן ניתן לתבוע פיצויים בגין תאונות אופנוע?

הסברנו על ההבדלים בין תאונות אופנוע לתאונות דרכים רגילות אך ורק מנקודת המבט של הסיבות להתרחשות התאונות. אך הבדל נוסף נעוץ בעובדה הכואבת כי בתאונת אופנוע, רוכבי האופנוע נפגעים אחרת ולעיתים אף קשה יותר מהמעורבים בתאונות דרכים רגילות. אלה הפציעות הנפוצות ביותר עקב תאונות אופנוע:

1. פוסט טראומה

2. כוויות ושפשופים

3. שברים בידיים, ברגליים, באגן, בצלעות וכו'.

4. פגיעות ראש

5. פגיעות עמוד שדרה

כיצד לתבוע פיצוי מחברות הביטוח בגין תאונות אופנוע?

שלא כמו בתאונות דרכים, שם זכאים הנפגעים (הן הנהג והן הנוסע) לפיצוי עבור נזקי גוף שנגרמו להם מחברת הביטוח שביטחה את הרכב בעת התאונה, בתאונות אופנוע חברות הביטוח של האופנועים מחויבות בתשלום של רבע מהנזק וחברות הביטוח של הרכב ישלמו את השאר.

לכן, אם חלילה עברתם תאונות אופנוע יש חשיבות רבה לכל החומר הרפואי אותו אתם יכולים לאסוף החל מרגע התאונה (אם באישור המשטרה, פינוי באמבולנס, ביקור בחדר מיון והמשך טיפול רפואי לאחר מכן). מומלץ לצלם כל חומר רפואי הקשור בתאונה, החל ממסמכי המיון, ההפניות לטיפולים רפואיים, מרשמי תרופות, צילומי רנטגן, כל מיני בדיקות אותן עברתם, מסמכי כשירות לעבודה וכדומה). כל המסמכים הללו יעזרו לכם להשיג את הפיצויים מחברות הביטוח בעקבות תאונות אופנוע.

תאונות אופנוע - לסיכום

תאונות אופנוע שונות מתאונות דרכים רגילות בעיקר עקב העובדה כי לרוב הן גורמות לנזקים קשים יותר מאשר בתאונות בהן מעורבות מכוניות בהן לנוסעים יש יותר מיגון. בשל עובדה זאת, לא כל חברות הביטוח מבטחות רוכבי אופנועים. לאחר תאונות אופנוע על רוכבי האופנוע, לאסוף את כל המסמכים הקשורים בתאונה, הן מסמכים משטרתיים והן מסמכים רפואיים המעידים על הנזק הנגרם כתוצאה מתאונות אופנוע. יש לדרוש פיצויים ראשית מחברת הביטוח של רוכב האופנוע כאשר הוא מבוטח בביטוח חובה, כמו כן יש לדרוש פיצויים מביטוח הנהג הנוסף המעורב.

בכל אופן, בכל המקרים, מהקל ועד לקשה, מומלץ להיעזר בעורך דין המומחה בדיני תעבורה לשם מיצוי כל ההליכים במקרה של תאונות אופנוע, כך תדעו כי קיבלתם את כל הפיצויים המגיעים לכם על פי החוק.

לסיכום, ככל שנפגעת בתאונת אופנוע ויש לך שאלה משפטית, תוכל לשאול ולהתייעץ בפורום דיני נזיקין >>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב